Budaya dan Amalan Ritual Kematian Ketua Komuniti (Ketaoh) Etnik Berawan

  • Sara Shakila Mohd Salim Fakulti Sains Kemanusiaan, Universiti Pendidikan Sultan Idris, 35900 Tg. Malim, Perak, Malaysia.
  • Abu Zarrin Selamat Fakulti Sains Kemanusiaan, Universiti Pendidikan Sultan Idris, 35900 Tg. Malim, Perak, Malaysia.
  • Fatin Hana Naning Fakulti Kemanusiaan, Pengurusan, dan Sains, Universiti Putra Malaysia Kampus Bintulu, 97008 Bintulu, Sarawak, Malaysia.
  • Munirah Muhaidin Fakulti Kemanusiaan, Pengurusan, dan Sains, Universiti Putra Malaysia Kampus Bintulu, 97008 Bintulu, Sarawak, Malaysia.
  • Mohamad Maulana Magiman Fakulti Kemanusiaan, Pengurusan, dan Sains, Universiti Putra Malaysia Kampus Bintulu, 97008 Bintulu, Sarawak, Malaysia.
Keywords: Berawan, Ritual Kematian, Ketaoh, Kepercayaan, Adat

Abstract

Makalah ini bertujuan untuk mengkaji budaya ritual kematian komuniti etnik Berawan terhadap ketua komuniti (ketaoh). Upacara kematian kebiasaanya melibatkan pelbagai ritual dan istiadat yang berfungsi untuk mengimbangi dan mengukuhkan hubungan komuniti serta menyatakan nilai-nilai yang mencorak kehidupan mereka. Etnik Berawan dipilih sejajar dengan isu minoriti yang wujud pada masa kini yang merangkumi konteks keberterusan amalan kebudayaan yang dipegang serta diamalkan. Objektif utama kajian ialah mengkaji proses-proses ritual dan jenis-jenis simbol ritual dalam perlaksanaan pemakaman ketua komuniti etnik Berawan serta menilai prinsip sosial yang terkandung dalam ritual tersebut. Kajian ini menggunakan pendekatan etnografi berdasarkan kajian lapangan yang terdiri daripada temubual dan pemerhatian turut serta. Kajian lapangan ini juga disokong oleh sumber-sumber perpustakaan seperti buku, jurnal, dan kajian ilmiah yang relevan dengan bidang penyelidikan yang dijalankan. Hasil kajian menunjukkan bahawa budaya dan amalan ritual kematian ini berubah berdasarkan perubahan amalan dan kepercayaan agama yang dianuti kini dan pengaruh gaya hidup arus perdana.  Kajian ini dijangka menyumbang kepada pengetahuan budaya etnik Berawan yang lebih bersifat mampan melalui penerbitan dan praktis.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bartholomew, D. & Mason, M. (2019). Facebook rituals: identifying rituals of social networking sites using structural ritualization theory. Journal of Consumer Behaviour, 19(2), 142-150. https://doi.org/10.1002/cb.1799

Burkhardt, J. L. & Burkhardt, J. M. (2017). Then and now: Changes in social organisation and livelihood of the Berawan community since the formation of Malaysia. Journal of Borneo-Kalimantan, 3(1), 55-66. https://doi.org/10.33736/jbk.618.2017

Burkhardt, J. L. & Burkhardt, J. M. (2019). Developing a unified orthography for Berawan: An endangered Bornean language. Written Language & Literacy, 22(2), 280 – 306. https://doi.org/10.1075/wll.00029.bur

Dzulfawati Hassan. (1993). Satu analisis mengenai upacara kematian Melanau Likow di Sarawak. [Tesis Doktor Falsafah], Universiti Kebangsaan Malaysia. http://ptsldigitalv2.ukm.my:8080/jspui/handle/123456789/460629

Dzulfawati Hassan. (2006). Upacara kematian Melanau Likow di Sarawak. Kota Samarahan: Universiti Malaysia Sarawak.

Eliade, M. (1991). Images and symbols: Studies in religious symbolism (Vol. 538). Princeton University Press.

Gang Chen, M. A. (2000). Death rituals in a Chinese village: An old tradition in contemporary social context. [Unpublised PhD Thesis]. The Ohio State University.

Halina Sendera Mohd. Yakin. (2012a). Adat Kematian Masyarakat di Sabah: Kesejagatan weltanschauung daripada perspektif strukturalisme. Dalam Setitik Dijadikan Laut, Sekepal Dijadikan Gunung, disunting oleh Saidatul Nornis Haji Mahali dan Asmiaty Amat, 47-68. Kota Kinabalu: Penerbit Universiti Malaysia Sabah.

Halina Sendera Mohd. Yakin. (2012b). Symbolism in the death ritual among The Bajaus. The International Journal of the Humanities, 9(10), 71-84. https://doi.org/10.18848/1447-9508/CGP/v09i10/43352

Kiyai @ Keai, G. (2019). Tukang Sabak dalam budaya dan upacara Nyabak Masyarakat Iban di Sarawak: Satu Penelitian awal. Kupas Seni: Jurnal Seni dan Pendidikan Seni, 7, 120–125. https://doi.org/10.37134/kupasseni.vol7.14.2019

Levi-Strauss, C. (1963). Structural anthropology. Penguin Books.

Meng, L., Zhao, Y., Jiang, Y., Bie, Y., & Li, J. (2022). Understanding interaction rituals: the impact of interaction ritual chains of the live broadcast on people’s wellbeing. Frontiers in Psychology, 13, 1041059. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.1041059

Metcalf, P. A. (1976). Who are the Berawan? Ethnic classification and the distribution of secondary treatment of the dead in Central North Borneo. Oceania, 47(2), 85-105.

Nasir, K., Kamarul Zaman, A. R., & Mamat, S. (2019). Pengaruh Animisme dalam Adat Kematian Orang Sungai di Daerah Pitas, Sabah: Satu Tinjauan. Borneo International Journal, 1(3), 1-11.

Ramlie, H. A., Hilmi, E. E., Mokhtar, S., & Esa, M. S. (2022). Tinjauan Adat Kematian Etnik Suluk Di Daerah Kudat, Sabah Dari Aspek Kepatuhan Syariah. Journal of Islamic, Social, Economics and Development (JISED), 7(47), 364 - 376.

Sherrylyn Kang & Adnan Jusoh (2021). Manifestasi Status Sosial Berdasarkan Tradisi Pengebumian Tradisional Masyarakat Melanau. Asian Journal of Environment, History and Heritage, 5(2), 63-75.

Simpson, J., Knottnerus, J., & Stern, M. (2018). Virtual rituals: community, emotion, and ritual in massive multiplayer online role-playing games—a quantitative test and extension of structural ritualization theory. Socius: Sociological Research for a Dynamic World, 4. https://doi.org/10.1177/2378023118779839

Turner, V. W. (1969). The Ritual Process: Structure and Anti-Structure. Chicago: Aldine.

Van Gennep, A. (1960). The Rites of Passage. Routledge and Kegan Paul.

Published
2024-04-28
How to Cite
Mohd Salim, S., Selamat, A., Naning, F., Muhaidin, M. and Magiman, M. (2024) “Budaya dan Amalan Ritual Kematian Ketua Komuniti (Ketaoh) Etnik Berawan”, Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 9(4), p. e002775. doi: 10.47405/mjssh.v9i4.2775.
Section
Articles