Amalan Tidak Berintegriti: Remeh Tapi Salah

  • Mohamad Izzuan Mohd Ishar Universiti Teknologi Malaysia (UTM)
  • Fatin Afiqah Md Azmi Universiti Teknologi Malaysia (UTM)
  • Muhammad Hafizuddin Mokhtar Universiti Teknologi Malaysia (UTM)
  • Abdul Rahim Risal Universiti Teknologi Malaysia (UTM)
  • Mazilah Abdullah Universiti Teknologi Malaysia (UTM)
  • Khirul Ikwan Ibrahim Universiti Teknologi Malaysia (UTM)
  • Mohd Faidzal Fadzullah Elias Universiti Teknologi Malaysia (UTM)
  • Zulhilmi Mohd Abd Hamid Universiti Teknologi Malaysia (UTM)
  • Mohd Fuad Jaafar Universiti Teknologi Malaysia (UTM)
  • Nur Fatihah Mustari Universiti Teknologi Malaysia (UTM)
Keywords: integriti, pengetahuan, pembudayaan

Abstract

Kajian ini merupakan sebuah sorotan kajian mengenai integriti. Integriti merangkumi pelbagai nilai murni termasuk kesopanan, ketepatan, kebolehpercayaan, ketekunan, kemuliaan, kesederhanaan, ketinggian peribadi, jujur, ikhlas, amanah, berpegang pada janji, bercakap benar, dan pelbagai sifat positif lain. Akan tetapi, sesuatu organisasi tidak mampu mencapai kecemerlangan jika berlaku masalah dalaman yang berpunca dari integriti atau jika terdapat pengaruh luar yang tidak diselesaikan berikutan kelemahan institusi itu sendiri. Kebanyakan masalah integriti yang dibangkitkan adalah merujuk kepada hal-hal yang remeh yang sering berkait dengan bidang masing-masing, walau bagaimanapun, ia tetap salah dan perlu diperbetulkan. Oleh itu, terdapat keperluan terhadap mengenal pasti punca kelemahan pembudayaan dan penguatkuasaan integriti dalam sesuatu organisasi, khasnya dalam diri masyarakat. Hasil dari permasalahan yang berbangkit ini, dua kemungkinan telah digariskan yang bertujuan membincangkan faktor isu ini sukar menunjukkan yang ianya akan berakhir. Hasil sorotan kajian mendapati, pengetahuan dan pembudayaan tentang isu integriti dilihat menjadi kelemahan ketara dalam kegagalan pengaplikasian integriti dalam pekerjaan. Oleh itu, kefahaman tentang konsep integriti seorang kakitangan adalah perlu bagi memperlihatkan keselarasan antara kata-kata dengan perlakuan, bertindak bersandarkan kepada prinsip moral, etika dan undang-undang, serta mengutamakan kepentingan umum melebihi kehendak diri dan melakukan kerja dengan komprehensif, holistik dan relevan. Selain itu, budaya organisasi berlandaskan piawai etika yang tinggi harus menjadi penggerak dan pengaruh positif kepada amalan tingkah laku beretika dalam kalangan pekerja.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmad Fauzi, I. (2021). ISES Nadi Warga UTM Pacu Kecemerlangan Universiti. Ditulis oleh Mohamad Farid Noh. Berita Harian: Nasional. Khamis, 6 Mei 2021.

Ali, M. (2004). Pelaksanaan Pelan Integriti Nasional Secara Berkesan. Kolokium Pengukuhan Integriti, Institut Kefahaman Islam Malaysia.

Azizi, Y., Jamaludin, R. dan Yusof, B. (2010). Gangguan Seksual Di kalangan Pekerja Wanita Sektor Industri di Johor Bahru: Sejauh manakah Kebenarannya. 1-7. Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia, Johor.

Bahtiar, R. A., Ibrahim, S., Ariffin, H., Ismail, N. H., & Isa, W. M. (2020). Peranan dan Cabaran Pemimpin Pendidikan dalam Memastikan Matlamat dan Agenda Pendidikan dilestari dalam Tempoh PKP Covid19. Capaian: https://iab.moe.edu.my/bahanportal/pemberitahuan/2020/2.%20PERANAN%20DAN%20CABARAN%20PEMIMPIN%20PENDIDIKAN.pdf

Dewan Bahasa Edisi Keempat (2005).

Etika Perniagaan (n.d.). Cabaran Isu Etika dan Penyelesaiannya. Capaian: https://etikaperniagaan.

webs.com/cabaran-isu-etika

Megat Ayop, M.A. dan Abd. Halim, A. (2016). Kepentingan Budaya Integriti dan Etika Kerja dalam Organisasi di Malaysia: Suatu Tinjauan Umum. GEOGRAFIA Online: Malaysian Journal of Society and Space, 12(9): 138-149.

Nik Hairi, O., Azmi, A., dan Azmi, A.M. (2012). Integriti dari Perspektif Pengaduan Awam: Kajian Kes di Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Malaysia. Jurnal E-Bangi, 7(1): 141-155.

Norazwani, Y. (2020). Laporan Berita Tak Beretika di Laman Sosial Beri Kesan Kepada Agensi Berita. Sinar Harian, 1 Mac 2020. Capaian: https://www.sinarharian.com.my/article/72058/

EDISI/Pahang/Laporan-berita-tak-beretika-di-laman-sosial-beri-kesan-kepada-agensi-berita

Othman, M. (2012). Pengukuhan Integriti Perkhidmatan Awam: Pendekatan Melalui Program Nilai-nilai Murni. Jurnal Pengurusan Awam, 9(2) :7-16.

Pejabat Hal Ehwal Korporat. (2021, Mac). UTM enVision 2025. Capaian: https://www.utm.my/about/vision-mission/

Plan Integiriti Nasional (2004).

Portal Rasmi Kerajaan Negeri Pahang (2010). Integriti dan Akauntabiliti dalam Perkhidmatan Awam. Capaian: https://www.pahang.gov.my/pahang.php/database_stores/attach_view/51/10/22

Roziah, H. (2014). Ada Anggota Perkhidmatan Awam Langgar Etika Kerja Tanpa Sedari. Ditulis oleh mStar. 24 September 2014.

Sabitha, M. (2000). Persepsi Gangguan Seksual antara Laki-laki dan Wanita di Tempat kerja (The perception of sexual harassment at workplace among men and women). Southeast Asian Association for Gender Studies, Malaysia Branch (SAMA), PJ., Malaysia, 16-17.

Sakai, E. & Mohd Dahlan, A.M. (2014). Konsep Integriti dan Nilai-nilai Murni Terhadap Kesejahteraan Hidup dalam Kalangan Pelajar Universiti yang Tinggal di Bandar dan Luar Bandar: Satu Kajian di Universiti Malaysia Sabah. Seminar Kebangsaan Integriti Keluarga 2014, 1-10. Fakulti Psikologi dan Pendidikan, Universiti Malaysia Sabah.

Sham. (2011). Integriti. Capaian: http://www.scribd.com/doc/49190824/INTEGRITI.4April2014

Munohsamy, T. (2015). Integriti dalam Organisasi Pendidikan. Capaian: https://www.researchgate.

net/publication/279200355_INTEGRITI_DALAM_ORGANISASI_PENDIDIKAN

Musa, M., Zahrudin, I. A., & Moin, S. C. (2005). Etika dan Integriti di Malaysia: Isu dan Cabaran. Kuala Lumpur: Pustaka Perdana, Institut Integriti Malaysia.

UTM ISES (2021). Pembudayaan Nilai Teras UTM: Integrity, Synergy, Excellence & Sustainability (ISES). Capaian: https://www.utm.my/ises/

UTM TALENT (2021). Program/ Kursus/ Aktiviti Berasaskan Nilai Teras UTM (ISES). Capaian: https://registrar.utm.my/utmttc/pembangunan-latihan/latihan/ises/

Wahid, O. (2021). Lahirkan Modal Insan, Ilmuwan Lebih Sempurna. Ditulis oleh Mohamad Farid Noh. Berita Harian: Nasional, 6 Mei 2021.
Published
2021-08-10
How to Cite
Mohd Ishar, M. I., Md Azmi, F. A., Mokhtar, M. H., Risal, A. R., Abdullah, M., Ibrahim, K. I., Fadzullah Elias, M. F., Abd Hamid, Z. M., Jaafar, M. F. and Mustari, N. F. (2021) “Amalan Tidak Berintegriti: Remeh Tapi Salah”, Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 6(8), pp. 215 - 223. doi: 10.47405/mjssh.v6i8.964.
Section
Articles