Tahap Kepuasan Pelajar Universiti Sains Malaysia (USM) Terhadap Perkhidmatan Kemudahan Kesihatan dalam Kampus Induk

  • Sofia Haminah Mohd Som Bahagian Geografi, Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan, Universiti Sains Malaysia (USM)
  • Sharifah Rohayah Sheikh Dawood Bahagian Geografi, Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan, Universiti Sains Malaysia (USM)
Keywords: tahap kepuasan, kemudahan kesihatan, pelajar, Universiti Sains Malaysia

Abstract

Setiap universiti sememangnya menawarkan perkhidmatan kemudahan kesihatan untuk dimanfaatkan oleh setiap warganya di dalam kampus terutama pelajar. Perkhidmatan kemudahan kesihatan yang baik merupakan perkara utama yang perlu dititikberatkan oleh pihak universiti bagi memastikan kelestarian kesihatan pelajar terjamin. Kepuasan pelajar merupakan perkara yang penting untuk menilai kualiti perkhidmatan kemudahan kesihatan yang disediakan oleh universiti. Oleh itu, makalah ini bertujuan untuk mengkaji tahap kepuasan pelajar USM terhadap perkhidmatan kemudahan kesihatan yang ditawarkan di dalam kampus. Kajian ini menggunakan kaedah borang kaji selidik sebagai kaedah untuk mengumpul data dengan melibatkan seramai 300 responden pelajar di kampus induk USM yang dipilih secara rawak. Analisis statistik deskriptif digunakan untuk mendapatkan nilai kekerapan dan peratusan. Hasil kajian menunjukkan bahawa pelbagai maklum balas daripada para responden tentang perkhidmatan kemudahan kesihatan yang disediakan di dalam kampus. Kajian ini dirujuk penting kepada pihak universiti sebagai bukti sama ada kemudahan perkhidmatan kesihatan yang ditawarkan di dalam kampus dapat diakses dengan baik mahupun sebaliknya. Kajian ini juga dapat memberi panduan dan cadangan kepada pihak universiti untuk menambah baik mutu perkhidmatan dan kemudahan kesihatan yang sedia ada khususnya kepada pelajar.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Callahan, D. (1973). The WHO definition of 'Health'. The Hastings Center Studies, 1(3), 77-87.

Harold Alderman, Victor Lavy. (1996). Household responses to public health services: cost and quality tradeoffs. The World Bank Research Observer, 11(1), 3-22.

Hizlinda, T., Teoh, S. Y., Siti Nurbaiyah, K. E., Azrina, A. S., Hafizuddin, M. M. T., & Chang, L. H. (2012). A Cross-Sectional Study on Patient Satisfaction with Universiti Kebangsaan Malaysia Medical Centre (UKMMC) Primary Care Clinic. Med and Health, 7(1), 12-23.

Laman Web Rasmi Kementerian Kesihatan Malaysia. Diakses dari https://www.moh.gov.my/index.php/pages/view/1917?mid=613

Levesque, J. F., Harris, M. F., & Russell, G. (2013). Patient-centred access to health care: conceptualising access at the interface of health systems and populations. International journal for equity in health, 12(1), 18.

O'Donnell, O. (2007). Access to health care in developing countries: breaking down demand side barriers. Cadernos de saude publica, 23, 2820-2834.

Schroeder, K., Thompson, T., Frith, K., & Pencheon, D. (2012). Sustainable healthcare. John Wiley & Sons.

Stahl, M. J. (Ed.). (2003). Encyclopedia of health care management. Sage Publications.

World Health Organization. (2018). Annual report on monitoring progress on UHC and the health-related SDGs (No. SEA/RC71/12). World Health Organization. Regional Office for South-East Asia.
Published
2021-02-07
How to Cite
Mohd Som, S. and Sheikh Dawood, S. R. (2021) “Tahap Kepuasan Pelajar Universiti Sains Malaysia (USM) Terhadap Perkhidmatan Kemudahan Kesihatan dalam Kampus Induk”, Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 6(2), pp. 65- 74. doi: 10.47405/mjssh.v6i2.670.
Section
Articles