Kearifan Tempatan dalam Sistem Bombon oleh Masyarakat Kadazandusun di Kiulu, Tuaran, Sabah
Abstract
Tulisan ini membincangkan sistem Bombon sebagai salah satu kearifan tempatan masyarakat Kadazandusun yang dilaksanakan sejak zaman nenek moyang mereka. Sistem ini digunakan sebagai satu kaedah pemuliharaan ikan air tawar secara tradisional yang paling berkesan. Melalui sistem Bombon, masyarakat Kadazandusun dapat melestarikan alam sekitar seterusnya dapat memastikan mereka mendapat sumber ikan secara berterusan. Sistem Bombon jelas memperlihatkan pengetahuan, nilai, kelakuan serta sikap masyarakat Kadazandusun terhadap alam sekitar dan hubungan sesama manusia. Manfaat pelaksanaan sistem Bombon yang paling penting adalah sebagai agen penyatuan seluruh penduduk kampung. Sebagai salah satu kearifan tempatan masyarakat Kadazandusun, hukum adat tidak dapat dipisahkan dengan aktiviti ini. Pada hari ini, sistem Bombon bukan sahaja boleh dibanggakan sebagai warisan budaya masyarakat Kadazandusun malah sebagai salah satu warisan kebangsaan. Kajian ini menggunakan kaedah kajian lapangan iaitu temu bual, pemerhatian dan kajian kepustakaan.
Downloads
References
Akta Warisan Kebangsaan. Cetakan semula. Undang-undang Malaysia. Akta 645 (2005).
Atmadi, G. (2013). The implementation of corporate communication based on local wisdom in facing globalization. In Prosiding The 5th International Conference on Indonesian Studies: “Ethnicity and Globalization” (pp. 189-204).
Ayatrohaedi. (1986). Kepribadian budaya bangsa: Local Genius. Jakarta: Dunia Pustaka Jaya.
Er, A. C., Sivapalan Selvadurai, Lyndon, N., Chong, S. T., Adam, J. H., Mohd Fuad Mat Jali., Hamzah Jusoh. (2012). The evolvement of tagal on ecotourism and environmental conservation: A case study in Kampong Luanti Baru, Sabah. Advances in Natural and Applied Sciences, 6(1), 61-64.
Evelina L. W. (2016). Vertical communication based on local wisdom: A study of world class university. Pertanika Journal Social Sciences & Humanities, 24, 59-70. Diperoleh daripada https://www.researchgate.net/publication/335946821
Foo, J. (2011). Sistem Tagal dalam industri pelancongan: Manfaat kepada komuniti. Malaysia Journal of Society and Space, 7(1), 14-25. Diperoleh daripada http://journalarticle.ukm.my/680/1/2.2011-1-jurry-melayu-3.pdf
Foo, J. (2019). Pemuliharaan warisan kebudayaan melalui sistem tagal sungai di Sabah. Dlm. Ismail Ibrahim, Mat Zin Mat Kib & Sim, C. C. (Pnyt.). Borneo dalam kepelbagaian perspektif (159-174). Kota Kinabalu: Universiti Malaysia Sabah. http://www.ijhssnet.com/journals/Vol_2_No_13_July_2012/18.pdf
Foo, J. & Harifah Mohd Noor. (2012). Respon masyarakat tempatan terhadap pelaksanaan sistem Tagal. Malaysia Journal of Society and Space, 8(2), 30-37. Diperoleh daripada https://www.researchgate.net/ publication/234135804
Kamus Dwibahasa Melayu – Inggeris Dewan. (2012). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Kulip, J. (2016). A study on the traditional beliefs and practices on the agricultural land, forest resources and conservation by the Dusun people in Tambunan district, Sabah, Malaysia. Congress Traditional Knowledge for Ecosystem Services & Asian Countries-Folk Culture: Proverbs, Old Sayings and Community Rules. 2-4 March. Kuala Lumpur, Malaysia.
Luping, H. J. (2009b). Indigenous ethnic communities of Sabah, the KadazanDusun. Kuala Lumpur: Kementerian Maklumat, Komunikasi, dan Kebudayaan Malaysia.
Minah Sintiam. (2013). Kepercayaan dan amalan Kadazandusun dalam pemeliharaan alam sekitar. Diperoleh pada 2 Februari 2018 daripada www.researchgate.net/publication/272357429
Mungmachon, R. (2012). Knowledge and local wisdom: Community treasure. International Journal of Humanities and Social Science, 2(13), 174-181. Diperoleh daripada
Orne, J. & Bell, M. M. (2015). An invitation to qualitative fieldwork. New York: Routledge.
Rohana Sufia, Sumarmi, & Ach. Amirudin. (2016). Kearifan lokal dalam melestarikan lingkungan hidup (Studi kasus masyarakat adat desa kemiren kecamatan glagah kabupaten banyuwangi). Jurnal Pendidikan, 1(4), 726-731. Diperoleh daripada http://journal.um.ac.id/index.php/jptpp/article/view/6234/2663
Rushdi Lusi, 43 Tahun. Kg. Poturidong, Kiulu. Pemandu Pelancong. 14 Mac 2019.
Sagunting Lakui. 83 Tahun. Kg. Lokub, Kiulu. Bekas Ketua Kampung. 2 Februari 2019.
Sami Bangun. 62 Tahun. Kg. Ranap, Kiulu. Bekas Pegawai Kemajuan Rakyat (PKR Kiulu). 14 Julai 2019.
Segundad, P. (2004). Biodiversity and tradition in Malaysia. Dlm. R. S. Gottlieb (Pnyt.). This sacred Earth: Religion, nature, environment (180-185). Great Britain: Routledge.
Shim, P. S. (2007). Inland people of Sabah before, during and after Nunuk Ragang. Sabah: Borneo Cultural Heritage Publisher.
Tongkul, F. (2007). Traditional system of indigenous peoples of Sabah, Malaysia (ed. ke-2). Kota Kinabalu: Pacos Trust.
Tongkul, F., Lasimbang, A., Lasimbang C., & Chin, Jr. P. (2013). Traditional knowledge and SFM experience from Malaysia. Unasylva, 64, 41-49.
Wong, J. Z., Etoh, S., & Sujang, A. B. (2009). Toward sustainable community based fishery resources management: The Tagal system of Sabah, Malaysia. Southeast Asian Fisheries Development Center, 7(2), 18-23. Diperoleh drpd http://repository.seafdec.org/bitstream/handle/20.500.12066/791/sp7-2%20tagal%20system%20of%20sabah%20malaysia.pdf?sequence=1
Zeno Fernandez. (2009). Budaya tagal di Tamparuli. Kota Kinabalu: Universiti Malaysia Sabah.