Representasi Kepercayaan Popular Menerusi Filem Seram Tempatan

  • Hani Salwah Yaakup Department of English & Communication, Faculty of Management & Muamalah, Selangor International Islamic University College (KUIS)
  • Wan Amizah Wan Mahmud School of Media & Communication Studies, Faculty of Science Social & Huminities, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)
  • Mohd Shahizan Ali School of Media & Communication Studies, Faculty of Science Social & Huminities, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)
Keywords: kepercayaan popular, representasi, filem seram tempatan, filem melayu 1957-2011, transformasi

Abstract

Kepercayaan masyarakat Melayu pada dasarnya berpusat kepada amalan tradisi yang diwarisi. Namun, setelah kedatangan sistem beragama di Nusantara, agama juga kemudiannya turut menjadi salah satu asas kepercayaan masyarakat Melayu. Berlaku suatu pertembungan di antara amalan kebudayaan tradisional dan amalan agama dalam masyarakat Melayu. Ini mewujudkan bentuk kepercayaan ketiga yang dikenali sebagai kepercayaan popular. Idea asal ini adalah daripada Mohd Taib Osman (1989) dalam membina model konseptual sistem kepercayaan masyarakat Melayu. Masyarakat Melayu mengamalkan ritual-ritual berdasarkan kepada kepercayaan popular berkenaan. Malah wujud semacam kecelaruan dalam kalangan masyarakat Melayu dalam menanggapi amalan-amalan kepercayaan popular ini sebagai amalan-amalan agama. Kajian ini melihat bagaimana kepercayaan popular ini direpresentasikan menerusi filem-filem bergenre seram tempatan dalam tiga fasa iaitu fasa pertama (1957-1967), fasa kedua (1980-1990) dan fasa ketiga (2001-2011). Selain daripada itu, transformasi representasi kepercayaan popular menerusi filem-filem seram tempatan menerusi tiga fasa ini juga dikenal pasti.

Statistics
Abstract views: 1661 , PDF downloads: 557

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amran Kasimin. (1991). Religion And Social Change Among The Indigenous People Of The Malay Peninsula. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa & Pustaka.

Balmain, C. (2008). Introduction to Japanese Horror Film. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Chermin. (2007). Filem cereka. Kuala Lumpur: Starry Eye Production Sdn Bhd.

Congkak. (2008). Filem cereka. Kuala Lumpur: Metrowealth Movies Production Sdn Bhd.

Hantu Jerangkong. (1957). Filem cereka. Singapura: Malay Film Productions.

Hani Salwah Yaakup. (2015). Representasi Budaya Seram Dalam Filem Cereka Melayu. Tesis Ph.D. Pusat Pengajian Media dan Komunikasi, Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia.

Hassan Abd Muthalib. (2012). Malaysian Cinema Then & Now: Abrief History (1933-2011). http://www.academia.edu/1931354/Malaysian_Cinema_Then_and_Now_A_Brief_History_1933- 2011_. [Diakses pada 2 November 2012].

Hassan Abd Muthalib. (2013). Malaysian Cinema in a Bottle: a century (and a bit more) on Wayang. Kuala Lumpur: Merpati Jingga.

Hutchings, Peter. (2009). The A to Z of Horror Cinema. Plymouth: Scarecrow Press.

Jangan Pandang Belakang. (2007). Kuala Lumpur. Metrowealth Movies Production Sdn Bhd

Jones, Alan. (2005). The Rough Guide to Horror Movies. London: Penguin Books.

Mantra. (2010). Filem cereka. Kuala Lumpur: MIG Production Sdn Bhd.

McHugh, James Noel. (1955). Hantu Hantu: An Account of Ghost Belief in Modern Malaya. Singapura: Donald Moore.

Mohd Amirul Akhbar Mohd Zulkifli, Amelia Yuliana Abd Wahab & Hani Zulaikha. (2012). The Potential of Malaysia’s Horror Movies in Creating Critical Minds: A Never Ending Philosophical Anecdot. International Proceedings of Economics Development & Research, 48, 174.

Mohd Talib Osman. (1989). Malay Folk Belief: An Integration of Disparate Elements. Kuala

     Lumpur: Dewan Bahasa & Pustaka.

Naga Tasek Chini. (1966). Filem cereka. Singapura: Cathay Keris Film.

Niyang Rapik. (2010). Filem cereka. Kuala Lumpur. Excellent Pictures Sdn Bhd.

Nor Shamsinor Baharin & Nazmy Sannusi. (2008). Filem Mistik: Nilai Akidah Tergadai?. Al-Islam,        Mei 2008. Kuala Lumpur: Utusan Karya Sdn Bhd.

Perawan Malam. (1988). Filem cereka. Kuala Lumpur: Panshah Film Productions Sdn Bhd.

Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (FINAS). (2014). Senarai Filem Cereka Top 30.             http://www.finas.gov.my/index.php?mod=industry&sub=top20. [Diakses pada 15 April 2014].

Preston, Scott. (2010). Horror and reenchantment: A supernatural genre in a secular age. ProQuest         Dissertations and Theses; 2010; ProQuest Dissertations & Theses (PQDT).

Setinggan. (1981). Filem cereka. Kuala Lumpur: Indra Film & Distributors Sdn Bhd.

Skeat, W.W. (2005). Malay Magic: Being An Introduction To The Folklore and Popular Religion of The Malay Peninsular. Ed. Ke-2. Kuala Lumpur: MBRAS.

Sumpah Orang Minyak. (1958). Filem cereka. Singapura: Malay Film Productions

Sumpter, Sara L. (2006). From Scrolls to Prints to Moving Pictures: Iconographic Ghost Imagery from Pre-Modern Japan to The Contemporary Horror Film. Exploration: The Undergraduate Research Journal,Vol 6 (2006).

Tolong Awek Aku Pontianak!. (2011). Filem cereka. Kuala Lumpur: Tayangan Unggul Sdn Bhd.

Van Heeran, Katinka. (2012). Contemporary Indonesia Film: Spirits of Reform and ghosts from the past. Leiden: KITLV Press.

Wanda Idris. (2012). Nilai Filem Tempatan. Utusan Malaysia, 10 Julai 2012: Mega 2-3.

Wee, Valerie. (2011). Visual Aesthetics and Ways of Seeing: Comparing Ringu and The Ring. Cinema Journal, 50 (2): 41-60
Published
2016-06-22
How to Cite
Yaakup, H. S., Wan Mahmud, W. A. and Ali, M. S. (2016) “Representasi Kepercayaan Popular Menerusi Filem Seram Tempatan”, Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 1(3), pp. 143 - 151. doi: https://doi.org/10.47405/mjssh.v1i3.24.
Section
Articles